Passa al contingut principal

II CICLE DE CINEFÒRUM

Donat l'èxit del primer cicle de Cinefòrum encetat l'any passat (clicau aquí per veure'n els continguts del primer Cinefòrum), enguany seguim amb el II Cicle de Cinefòrum, aquesta vegada amb la projecció de 4 noves pel·lícules de temàtica educativa al Centre Cultural de Sa Nostra en el carrer de la Concepció, a Palma. Els films, seleccionats pels membres de la comissió creada ad hoc, seran presentats per una personalitat experta en la matèria, i seguidament projectats; posteriorment s'obrirà un debat finalitzarà abans de les 21 h. Cada una de les quatre sessions començarà a les 18:00h.
Es tracta d’una activitat grupal en la qual, a partir de la visió de la pel·lícula, es pugui generar una reflexió a través d’un debat susceptible d’il·luminar sobre la interiorització i la vivència d’unes realitats i actituds projectades en la societat.
El Cinefòrum és una activitat gratuïta, oberta a totes les persones interessades. Us hi esperam!!!

Dijous, 2 de febrer, a les 18:00 h: EL CLUB DE LOS POETAS MUERTOS
Presentador: Sr. Antoni Quintana, president de la Federació d'Associacions de Directors de les Illes Balears (FADEIB).

Comentari: Pel·lícula estadounidenca de l’any 1989 centrada sobre la controvèrsia entre els mètodes tradicionals d’ensenyament secundari i els mètodes més innovadors i creatius dins l’aula. Aquesta controvèrsia aflora l’any 1959 a una Acadèmia d’educació victoriana quan s’incorpora al centre un professor de literatura, exalumne del centre, que romp amb les pautes clàssiques i pretén innovar la metodologia ajudant als alumnes a descobrir els seus propis camins amb un model nou de relació professorat-alumnat. En definitiva, una mirada sobre la funció docent entrada en alumnes receptors i repetidors de coneixements en front d’alumnes susceptibles d’exercir la reflexió crítica, cosa enunciada moltes vegades i que no passa dels bons desitjos i dels bons propòsits.

Dimecres 8 de febrer, a les 18:00h: SER Y TENER
Presentador: Sr. Bartomeu Rotger Amengual, inspector d’educació jubilat i exconseller d’Educació.

Comentari: Pel·lícula francesa del 2002 de tipus documental sobre l’escola unitària. Presenta una panoràmica de l’educació infantil i primària d’una escola petita de mestre únic d’un poble del nord de França al llarg de tot un curs. S’hi pot observar la tasca pedagògica d’un mestre ben dedicat a un grup classe únic amb nins i nines d’edats entre 4 i 10 anys. Tots aprenen i es formen conjuntament en totes les àrees sota la guia i l’ajuda del mestre que s’adapta a les necessitats diverses del grup, on els alumnes més petits comparteixen amb els més grans els aprenentatges i les experiències. El mestre, amb autoritat moral i professional, amb saber-fer sap orientar, intervenir i interactuar entre els petits grups i el gran grup.


Dijous 16 de febrer, a les 18:00h: ENTRE LOBOS
Presentador: Dr. Gabriel Janer Manila, catedràtic d’Antropologia de l’Educació a la Universitat de les Illes Balears. En la seva tesi doctoral La problemàtica educativa dels infants selvàtics: el cas de Marcos (1979) estudià el protagonista del film.

Comentari: Pel·lícula espanyola centrada en la problemàtica dels menors abandonats, privats de la socialització, que planteja el repte de l’educació dels infants i adolescents que han sofert marginació per aïllament i maltractaments. Està basada en una història real d’un nin abandonat a Sierra Morena en la qual va restar tot sol devers 12 anys sense cap mena de contacte humà, i on va conviure amistosament amb llops i algun altre animal com una geneta. De jove, visqué uns anys a Mallorca fent feina en els sector de serveis turístics.

Dimecres 29 de febrer, a les 18:00h: LA LENGUA DE LAS MARIPOSAS
Presentador: Dr. Bernat Sureda García, catedràtic de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de les Illes Balears, expresident del Consell Escolar de les Illes Balears.

Comentari: Film espanyol de 1999, emblemàtic de la tasca d’un mestre de la II República. Explicita la tasca educativa d’un mestre en un poble petit en els moments anteriors a la Guerra Civil espanyola. El mestre, ja prop de la jubilació, aporta un bon quefer pedagògic i humà al seus alumnes i manté una relació especial amb el seu alumne predilecte. A través de la relació alumne-mestre, a partir d’un diàleg obert i permanent entre aquests i l’entorn social es tracten molts de temes: l’amistat, l’escola, la infància, la iniciació a la vida, la condició humana, la por i el terror, la frustració i el desencís... La pel·lícula, que deu el seu títol a les explicacions d’escola activa sobre el llenguatge de les papallones, acaba d’una forma tràgica plasmada a la cara de frustració del bon mestre en veure l’alumne predilecte i estimat que li tira pedres quan el s’enduen a afusellar.




.

Comentaris